Липень 2020 року приніс значні зміни до сфери небанківського кредитування в нашій державі. Зокрема, почав діяти закон про спліт, згідно якого регулятором цього фінансового сектору став Національний банк України. Тобто відтепер саме НБУ контролює діяльність МФО, ломбардів, лізингових, факторингових, страхових компаній та ін. Українців хвилює як це позначиться на учасниках ринку і що очікувати далі.

Нацбанк – новий регулятор

Пресбрифінг Нацбанку, що відбувся 01 липня 2020 року  був присвячений саме спліту, тогочасна перша заступниця голови НБУ (нині в.о. голови НБУ) Катерина Рожкова розпочала словами:

Наше завдання – забезпечити сталу, прозору роботу всього фінансового сектору.

Втім, очікувати на значні зміни до кінця поточного року не варто, адже перехід на нове регулювання буде здійснюватися поступово. Впродовж наступних шести місяців НБУ планує керуватися нормативними документами, що були напрацьовані попередником – Національною комісією з регулювання фінансових послуг.  

На першому етапі Нацбанк здійснюватиме:

  • ліцензування;
  • приймання звітності;
  • аудит;
  • розгляд звернень громадян.

Вже зараз НБУ говорить про нові підходи до регулювання цього фінансового сектору, які матимуть суттєві відмінності.  Мова йде зокрема про ризик орієнтований підхід. Тобто вимоги регулятора будуть суттєвішими до тих установ, які мають зобов’язання перед іншими фізичними та юридичними особами: кредитні спілки, страхові компанії тощо.

Фінансові компанії, що працюють на власному капіталі, до яких відноситься більшість МФО,  Нацбанк планує контролювати в меншій мірі, надаючи змогу цьому сектору регулюватися самостійно.

Куди скаржитися?

Якщо клієнт небанківської установи вважає, що його права порушено, в першу чергу слід звертатися до керівництва компанії з письмовою заявою. Коли відповідь відсутня, або вона не задовольняє,  всі скарги варто направляти до Нацбанку так як відтепер він є регулятором. Це можна зробити декількома способами:

  1. Онлайн на електронну адресу [email protected],. Згодом з’явиться можливість надсилати скарги прямо на сайті Нацбанку, заповнивши спеціальну форму.
  2. Зателефонувавши на гарячу лінію 0 800 505 240. Лінія безкоштовна, якщо дзвінок здійснено у неробочий час, слід залишити свої контакти, щоб співробітники НБУ могли передзвонити пізніше.
  3. Надіславши звичайний лист на поштову адресу м. Київ, вул. Інститутська, 9, індекс 01601.

Варто пам’ятати, що регулятор зобов’язаний надати відповідь, а не вирішити усі проблеми заявника. Те, що Нацбанк приймає скарги від громадян зовсім не означає, що він автоматично стане на їхній бік.

Перспективи розвитку онлайн кредитування

Фахівці Нацбанку вже розпочали роботу над створенням законопроектів, що регулюватимуть небанківський фінансовий сектор. До того часу поки ці нормативні акти будуть створені, відправлені на обговорення громадськості, подані до ВР на розгляд, діючою лишатиметься попередня нормативна база, а отже найближчим часом суттєвих змін не очікується. Офіційна позиція НБУ наступна:

Єдине правило для всіх небанківських установ – це захист прав споживачів та правила ринкової поведінки.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *